Евиденциони број: ИИИ 47014
Уговорни период: 01.01.2011. – 31.12.2014.
Руководилац пројекта: др Јасна Петрић, виши научни сарадник, ИАУС
Институције учесници:
Институт за архитектуру и урбанизам Србије,
Архитектонски факултет у Београду,
Грађевински факултет у Београду,
Универзитет Сингидунум у Београду, и
Географски факултет у Београду.
Број истраживача: 27
Број странаца: 1
Број спољних сарадника: 1
Број стипендиста: 1
Циљ и опис пројекта:
Пројекат се састоји од 4 потпројекта, и то:
Потпројекат 1: „Обнова стратешког истраживања, мишљења и управљања у Србији и коришћење њеног територијалног капитала“, чији је руководилац Миодраг Вујошевић, научни саветник.
Потпројекат 2: „Нови економски и социјални инструментаријум за остваривање Просторног плана Републике Србије (ППРС): аспект усклађивања интереса и контроле конфликата и приступачност инфраструктури и услугама“, чији су руководиоци Мирољуб Хаџић, редовни професор и Славка Зековић, научни саветник.
Потпројекат 3: „Стратешко управљање развојем регионалних подручја“, чији је руководилац Јасна Петрић, виши научни сарадник.
Потпројекат 4: „Информатичка подршка остваривању ППРС и доношењу стратешких одлука“, чији је руководилац Бранисав Бајат, ванредни професор.
Опис пројекта:
Истраживање се реализује у три равни:
- Теоријској и општеметодолошкој (општи теоријски и методолошки оквир);
- Развојној (анализа развојних/контекстуалних фактора и њиховог утицаја на дефинисање новог модела стратешког мишљења, истраживања и управљања- СИМУ);
- Апликативној (дефинисање политика, са саставним мерама и инструментима, институционално-организационим аранжманима и подршкама).
Приоритети у анализи контекстуалних фактора су:
- Евалуација примењивости нове генерације европских и макрорегионалних иницијатива, схема, докумената и истраживања у развојним условима Србије. Овде приоритет имају истраживања која су остварена до 2006. године, као и текућа истраживања у оквиру свеевропског истраживачког пројекта ESPON 2007-2013. Међу развојним схемама и иницијативама, у првом плану је разматрање питања постизања равнотеже између тзв. „три стуба“ европских политика, тј., економске, социјалне и територијалне кохезије;
- Утицај продужене глобалне и домаће кризе на имплементацију националних стратешких докумената и њихову улогу на могућну обнову СИМУ, што ће се на посебан начин манифестовати ако Србија у наредних десетак година пође путем тзв. европеизације изван Уније и уз њену ограничену помоћ.
Очекивани резултати:
- Стицање поузданог увида у стање просторних процеса (наставак досадашњих истраживања).
- Сумарна оцена тзв. „територијалног капитала“ Србије (кроз комбиновану оцену (кроз комбиновану оцену, SEA, TIA, SCBA и SWOT), и дефинисање развојног модела који обезбеђује најбоље очување и коришћење територијалног капитала Србије у међународној политичкој, економској и културној утакмици.
- Оцена кореспонденције образаца просторног развоја у Србији и стратешких одредби из нове генерације кључних европских развојних докумената у овој области, процена утицаја политика ЕУ на територијалну кохезију Србије и дефинисање њихових одредби које су релевантне за „европеизацију Србије изван ЕУ и уз њену ограничену помоћ“.
- Увид и оцена контекстуалних параметара који ће утицати на обнову стратешког мишљења, истраживања и управљања у Србији.
- Формирање хеуристичког оквира за ново стратешко планирање/политику просторног и регионалног развоја у Србији.
- Детаљнији сценарији алтернативног прилагођавања стратешког планирања и другог управљања у условима продужене глобалне и домаће кризе, и дефинисање и прелиминарна евалуација развојних опција.
- Правила за усклађивање политика јавних интервенција у остваривању територијалне кохезије и конкурентности.
- Правила за управљање развојем периферије српских градова, управљање њиховим развојем и јачање заједничке и појединачне конкурентности градова и регија Србије.
- Дефинисање и евалуација могућног развоја урбаних матрица (теоријски и имплементацијски аспекти, саставни софтвер и пробном применом на пилот подручјима).
- Правила за усклађивање секторских и других мастер планова са ПП и ГУП, као и са другим развојним стратегијама и документима.
- Варијантни модели примене државног просторног плана у првих 5 година, и саставни облици институционалног и организационог прилагођавања за његово остваривање и повезивање са другим развојним интервенцијама.
- Инструментаријум за усклађивање просторно-еколошких и других секторских докумената и примену нових инструмената макро контроле територијалног развоја.
- Приоритети у обнови стратешког мишљења, истраживања и управљања у Србији и нужна институционална и организациона прилагођавања.
- Информатичка подршка имплементацији државног просторног плана и формирање система индикатора за његов мониторинг и ex post евалуацију на субнационалним нивоима.
- Усклађивање формализованих и неформализованих облика развојног планирања/политике.
- Принципи, критеријуми и правила за боље укључивање најшире јавности у припремање, доношење и остваривање стратешких одлука.
- Предлог за селективну дораду и новелирање донетих развојних докумената са становишта кључних циљева и имплементације државног просторног плана, нарочито у погледу усклађивања просторне, социјалне и економске кохезије, и повећања економске конкурентности градова и региона Србије.
- Концепт приступања Србије европском мега-програму ESPON.
- Програм нових (недостајућих) истраживања.